De nieuwe N200 wordt een stedelijke weg met stiller asfalt. De maximale snelheid wordt teruggedraaid naar 50 km/u, zodat het verkeer beter toegankelijk is voor fietsers en voetgangers. Er komen fiets- en voetpaden met meerdere bruggen en oversteekplaatsen. Zo wordt de wijk beter beter bereikbaar en verbonden met de omgeving.
De nieuwe N200 wordt tegelijkertijd ook groener gemaakt. De Haarlemmerweg krijgt een brede middenberm, waarin hagen en bomen komen. Hierdoor verandert de snelweg vanaf de Seineweg tot een rustige stadsweg en een groene entree van Sloterdijk. Bij de renovatie van de N200 wordt ook rekening gehouden met de omliggende natuur. Er komen ecopassages onder de snelweg die natuurgebieden met elkaar verbinden en bescherming bieden voor (beschermde) dieren.
Onder de N200 loopt een dijk die Sloterdijk essentiƫle bescherming biedt tegen hoogwaterstanden in de Haarlemmertrekvaart. Deze huidige dijk dateert uit 1839 en zakt door het hevige verkeer elk jaar een centimeter. Bij de renovaties zal deze dijk weer worden verstevigd en verhoogd. Naast de bescherming tegen water speelt de N200 ook een grote rol in de watervoorziening van het gebied. De watertransportleiding onder de weg is 150 jaar oud en voorziet een derde van de Amsterdamse bevolking van water. Om dit in stand te houden worden de waterbuizen vernieuwd en naast de weg geplaatst om toekomstig onderhoud makkelijker te maken.