reportage / 25 september 2020

Horecaondernemer pioniert al twintig jaar in Sloterdijk

De goedlachse Peter Hermes neemt de telefoon op wanneer me net een glas water werd aangeboden en ik plaatsnam in het café. ‘Deze moet ik even nemen’. Hermes krijgt de mededeling dat een kerstborrel van een bedrijf waarmee het grand café al jarenlang zaken doet geannuleerd wordt vanwege de coronamaatregelen in het bedrijf. Zijn reactie komt verrassend over: in plaats van teleurstelling overheerst het geruststellen van de medewerker die het vervelende nieuws moest brengen. Geen probleem, ‘dan vieren we het volgend jaar gewoon dubbel en dwars’.


Peter en zijn vrouw Petra begonnen in 1997 in Sloterdijk met het bouwen van het Grand Café Hermes, nu een iconische eyecatcher voor het station Sloterdijk. Hermes is een van de horecaondernemingen van Sloterdijk en staat bekend om de vele (bedrijfs)borrels en om het menu met voor ieder wat wils. Hermes kwam in Sloterdijk vanwege zijn vrouw Petra, die in het gebied werkte. Petra: ‘er lag hier eerst een tramlijn, die moest om ons restaurant heen gebouwd worden. Er was hier helemaal niets, kijk maar’. Toch waren ze vastberaden dat er markt en groei zat in het gebied. Er zouden meer kantoren komen en er was toen nog geen plek waar men een lunch of een borrel kon nuttigen.

Grand Café Hermes werd in de beginfase een verlengde huiskamer van de buurt. Bedrijven, waaronder het callcenter van HP, kwamen graag langs voor borrels en feestjes. In die beginperiode werd er tijdens het ‘happy hour’ op vrijdagmiddag met gemak 500 liter bier getapt. “Die bedrijfsborrel is een constante geweest. Vanwege het internationale karakter van het stadsdeel, waren ook veel werkende Italianen en Spanjaarden te gast. Die hoeven geen vier biertjes achter de kiezen te hebben voordat ze beginnen met dansen. Er was behoefte aan dansmuziek in het café, dus dat kwam er.” Meebewegen met de vraag heeft duidelijk prioriteit gehad in het pionierschap van Grand Café Hermes.

De ouders van Peter exploiteerden een bakkerij in de van Woustraat. Daar heeft hij belangrijke waarden van het horecavakmanschap geleerd: “Service en belevenis, dat is de kracht”. Toen de economische crisis uitbrak in 2010 had Hermes het twee jaar erg lastig. Hermes zocht contact met het Holiday Inn-hotel en zorgde ervoor dat het personeel wist dat Hermes dé place-to-be was in Sloterdijk. Nu kwamen er meer avondgasten die ook wilden eten. “Vlees is toch wel echt een specialiteit, dat halen we niet bij de groothandel. We hebben een slager uit de Van Woustraat waar ik al jaren mijn vlees haal. Die slacht hele koeien, dan weet je waar het vlees vandaan komt en heb je de beste kwaliteit.”

Grand Café Hermes kende meerdere ups- en downs, maar de coronacrisis heeft een enorme impact om de omzet van zijn bedrijf. Financieel is het bedrijf gezond, hij is dankbaar voor de overheidsmaatregelen. De passie om gasten te vermaken, een mooie avond of een gezellige vrijdagmiddag te bezorgen ligt hem na aan het hart. Zichtbaar geëmotioneerd excuseert hij zich en haalt een glas water van de bar. Lachend maar verbaast over zijn emotie neemt Peter weer plaats. Waar hij de kracht vandaan haalt om zich steeds zo te herpakken? “Je komt er altijd weer uit, dat weet je gewoon”.

Dat meer bewoners naar Sloterdijk trekken in de komende jaren ziet Peter over het algemeen als een positieve ontwikkeling. “Dat is natuurlijk interessant voor de omzet, ik beweeg graag mee met de markt.” De doelgroep wordt dan breder en een interessante mix van mensen die werken, bewoners en gezinnen en de hotelgast. Maar zodra zijn pensioen nadert heeft hij een groot eindfeest voor ogen, een mooi einde van een jarenlange ontwikkeling. Voor nu denkt hij daar nog liever niet aan.

Sign UP

Zoekvenster sluiten